”Kun Juha hotellin osti”
Oli marraskuu vuonna 2012. Räntää vihmoi taivaalta. Laitoin navigaattoriini Naruportintien osoitteen. Olen menossa tutustumaan Hotelli Siikarantaan ja tehtäväni on selvittää millä keinoilla tappiota tekevän yrityksen toiminta saadaan kannattavaksi.
Siikajärven liittymästä käännyn viehättävälle pikkutielle, joka on kuorrutettu parin sentin märällä rännällä. Ajan hissukseen tätä mutkaista ja mäkistä tietä. Saavun perille järviylängölle ja henkäisen innostuksesta, sillä harvoin näkee yhtä idyllistä maisemaa ja hotellia todella hienostuneessa ympäristössä.
Perillä tutustun kohteeseen, kierrän ulkoalueet, näen tunnelmallisen rantasaunan ja näen vanhat hirsihuvilat. Pihapiiri on hieno. Olen mykistynyt. Paikka on kerrassaan kiehtova.
Vierailuni päätteeksi haastattelen hotellinjohtajaa ja käymme läpi tiedot myyntiprosesseista, kohderyhmistä ja tavoitteista. Hotellin seuraava investointi olisi perinteisen ravintolan muuttaminen à la Carte-ravintolaksi miljoonalla eurolla… Ei kauaa kestä, kun olen täysin vakuuttunut siitä, että kansallispuiston läpi saapuvan vaeltajan tarve on jotain aivan muuta.
Teen tutustumisesta, tunnusluvuista ja havainnoista raportin, missä on 2 liiketoiminnan korjaavaa mahdollisuutta. Vaihtoehto A) Olemassa olevaa liiketoimintaa viedään määrätietoisesti eteenpäin ja vaihtoehto B) Tehdään toimialan muutos. Esittäessäni omistajalle havainnot mainitsen myös vaihtoehdon C) ...Tämä on niin hieno paikka, että minä voisin ostaa….
Puolitoista vuotta myöhemmin saan talouspäälliköltä puhelun:”Me tehdään edelleen tappiota, me ei osata tätä. Me halutaan myydä se sinulle.” Sekunnin tuhannesosassa kertaan mielessäni kaikki tunnusluvut, mahdollisuudet, uhat - kaikki mitä pitää tietää, kun tekee isoja liikkeitä. Sanon lyhyesti: lähetä kaikki tiedot ja tunnusluvut 3-vuodelta. Sisäinen rohkelikko on irti!
Talouspäällikön puhelinsoitosta on kulunut 2 viikkoa. Olen paneutunut kaikkiin yksityiskohtiin todella intensiivisesti, kauppakirja on valmis ja päivämäärä on lokakuun puolessa välissä vuonna 2015. Sää on kuin unelma.
Kävelen pankista autooni ja havahdun ajatuksistani. Okei, ostin siis hotellin ja maat sen ympäriltä, koska mielestäni tässä on paljon mahdollisuuksia. Havahdun toiseen ajatukseen, joka on osa perisyntiäni: Kun keskityn johonkin niin sulkeudun omiin ajatuksiini niin täydellisesti, että keskittyminen ja asian ympärillä ajattelu vie kaiken huomion. Soitan puhelun vaimolleni:
“Kulta, ostin hotellin…..”
Hotelli Nuuksion historiasta
Suomen Kaartin ylilääkäri, valtioneuvos Carl Ferdinand von Wahlberg hankki vuonna 1890 omistukseensa Kirkkonummelta laajat maa-alueet kartanoineen ja yhdisti ne kiinteistöksi nimeltä Eriksgård poikansa Erikin mukaan. Erik von Wahlberg kuoli tapaturmaisesti ja C.F. von Wahlberg testamenttasi kiinteistön Kirkkonummen kunnalle.
Kun torpparilaki tuli voimaan, torpparit saivat oikeuden lunastaa torpat omakseen. Siikajärvi oli yksi kartanon torpista. Tiloja muodostui kaikkiaan 35 kappaletta. 1940-luvulla kartanon kireän talouden takia Siikajärven ja Pikkaraisjärven alueelta vuokrattiin 84 kesämökkitonttia 50 vuoden vuokrasopimuksilla.
Näihin aikoihin Kauppaneuvos Saura hankki alueen omistukseensa ja aloitti aikansa kiinteistökehittämisen. Henkilökunnan mielestä ehdoton bravuuri liittyi työmatkoihin: Aamuisin Kauppaneuvoksen Mercedes vietiin lautalla järven yli ja illalle se haettiin takaisin. Mustan Mersunhan piti olla näkyvillä omistajansa pihassa.
Suomen rakennustyöläisten liitto hankki Siikarannan omistukseensa vuonna 1963. Alue toimi ensin työntekijöiden virkistyspaikkana ja sitä alettiin hyvin nopeasti kehittää jatkuvan oppimisen keskukseksi. Yhteiskunnan kehittyessä, tarjonnan lisääntyessä ja aikataulujen tiivistyessä viikkojen oppimisjaksot jäivät historiaan. Tämä muutos tarkoitti muutosta myös alueen omistukseen.
Vuonna 2015 Juha Björnman osti alueet ja hotellin liiketoiminnan. Elinikäinen oppiminen jatkuu edelleen tällä idyllisellä alueella pidettävien konferenssien, kokousten ja tapaamisten muodossa. Kaikki toiminta tukee hyvinvointia maittavan ruoan varmistaessa asiakkaiden ainutlaatuisen kokemuksen.
Alueen historia, rakennusten ja pihojen arkkitehtuuri ja koko miljöö on kuin tehty paikaksi, missä on hyvä rauhoittua, nauttia luonnosta ja hämmästellä sen kauneutta.